Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Folková Růže 2012 - 1.díl

Rok se s rokem sešel a zase přišel čas Růže...                                                                                      

Nejkrásnější festival na světě přežil svou klinickou smrt. Loni na podzim zkrachoval časopis Folk, který pořádal dosavadních osmnáct ročníků. Folková Zahrada byla zrušena a Folkovou Růži v Jindřichově Hradci měl postihnout stejný osud. Naštěstí se proti postavil kapelník a kytarista domácí skupiny Jen tak tak a zároveň profesor místního gymnázia Pavel Jarčevský a ujal se pořadatelství sám. Myslím, že v historii nebylo vyrobeno dost klobouků na to, kolik by jich bylo potřeba před touto odvahou smeknout….

Šetření se projevilo nejenom na formě lístků a snížení počtu hracích dní ze tří na dva, ale hlavně skladbou účinkujících. Samozřejmě odpadla slavná jména, ale tahle redukční dieta celému festivalu dle mého názoru velice prospěla. V závětří písničkářů, kteří v devadesátých letech plnili stadiony, totiž nenápadně vyrostla nová generace, která má setsakramentsky co nabídnout.. Ale popořádku:

Hlavním tématem pátečního odpoledního programu byla kapela Šantré. Folkoví znalci už asi tuší, kam mířím… Během jara kapelu opustila zpěvačka Inka Tognerová, hlavní hlas skupiny a mimo jiné i držitelka titulu Miss Porta. Asi nejenom já jsem byl zvědav, kdo a hlavně jak ji po boku dvojice Dušan Vainer - Pavel Hloušek nahradí… a skutečnost předčila očekávání… Už v okamžiku, kdy na jeviště nakoukla hnědooká tmavovláska většina mužů v hledišti polkla naprázdno, bezděčně zatáhla břicho a nejeden z té většiny se platonicky zamiloval. V tu chvíli bylo jasné, že kapela po vizuální stránce nic neztratila na své přitažlivosti… a v okamžiku kdy zpěvačka Tereza otevřela pusu, zjihla i děvčata. Krásná barva hlasu přesně sedla do Vainerových skladeb.  Tohle byl skvělý zážitek, který už nic z odpoledního programu nepřebilo a ještě dneska mi v hlavě zní: „Řeká němá, tiše plyne, když se blíží vodopád..“

Pokud nešlo o reklamní trik a je pravdou, že pro zpěvačku to bylo vůbec první vystoupení na podiu (potvrzovaly to pouze roztomile nesmělé pohledy s nimiž hledala oporu u svých zkušenějších parťáků, zpěv byl dokonalý), znamená to, že se mezi námi skrývají opravdu neskutečné talenty, jenom je objevit…

A propó – víte, že když máte ve Wordu zapnuté automatické opravy a napíšete jméno Vainer, tak se automaticky přepíše na Gauner? Pokud bych to někde zapomněl opravit zpátky, tak se tomuto skvělému kytaristovi a autorovi všech písní kapely omlouvám…

Šantré samozřejmě nebyli jedinou kapelou odpoledního programu. Jako jedna z prvních zaujala kapela Passage. Nebo tedy potvrdila to, co o ní tvrdím už dva roky: že se mílovými kroky dotahuje na tu nejužší špičku.

Naopak úplnou novinkou pro mě byla kapela Pocity. Chvíli jsme se dohadovali, komu se nejvíce podobá hlavní protagonista skupiny. Nakonec jsme se shodli, že jeho hlas je něco mezi Romanem Horkým z Kamelotu a Honzou Brožem z Devítky. Píseň „Srdce z nefritu“ mě donutila zadat do Googlu slovo nefrit – že se jedná o kámen jsem tak nějak tušil, ale zajímala mě tvrdost (dle wikipedie je tvrdý dost, ale také dovede mírnit bolesti hlavy, tlumí agresivitu a pomáhá utišit žal).

Ostatní kapely během pátečního odpoledne zůstaly poněkud ve stínu, ale o to více jsem se těšil na večerní program.

 

„Sednu si na chodník, otevřu nápoj, zakloním hlavu a zapnu proud. Sto kilowatů teď do mě zapoj, ať lítaj jiskry na suchej troud!“

Těmito slovy začíná píseň „Kdo by zůstal“, s níž vlétla na pódium na třetím nádvoří jindřichohradeckého zámku kapela Epy de mye… A byl to začátek symbolický: řada vypalovaček nabíjejících obecenstvo neskutečnou energií byla přerušována přemýšlivými texty typu: „Na místo rozumu některým z nás měli dát křídla“…

Ano: jihočeská Epy de mye ve mně má již několik let velkého fanouška a nové CD jménem „Maso!“ můžu každému jenom doporučit… Chlapci na podiu sice s kytarama neskutečně řádí, ale ve skutečnosti jsou jejich písničky na pár základních akordů, takže si je i takový neumětel jako já může zahrát doma.

Jako druhé se na podiu objevilo duo Jen tak tak. Hlavní pořadatel celé růže si vysloužil veliký potlesk a zaujal  hrou na maličké ukulele. Docela jsme nechápali, jak vůbec na tak maličký krk nástroje může vtěsnat své prsty.

Kapela Šantré dostala svůj prostor i ve večerním programu, ale tady jí ublížil zvukař. I dokonalý hlas nemusí být příjemný, když je přezvučený. Zvláště když Vám ušní doktoři již léta zdůrazňují, že byste se měli vyvarovat pobytu v hlučném prostředí, nebo přijdete i o ty zbytky sluchu co máte... a vysvětlujte jim, že jste ve folkovém festivalu neviděl takové ohrožení…

Podobné problémy měla i další kapela. První píseň dokonce zpěvák dozpíval mimo mikrofon. My jsme se přesunuli za zadní lavice. Jednak proto, že byla zima a sezení už nebylo to pravé ořechové, ale hlavně kvůli větší vzdálenosti od reprobeden. Méně někdy znamená více.

Sekvoj je trampská kapela, která vznikla už někdy na začátku osmdesátých let. Na začátku let devadesátých jsem si jejich první desku přehrál na kazetu a písničky z ní mám zapsané v prvním zpěvníku. Potěšilo mě, že zahráli i ty dvě moje neojblíbenější. Ani v jedné z nich však nenajdeme moc optimismu, obě končí pesimistickou smrtí a jdou to typické „věšáky“, tj. písně u nichž hrozí, že se někdo v obecenstvu před jejich skončením oběsí (znalci si vzpomenou, že podobné mívali Jindra Šťáhlavský, nebo František Stralczynský). Takový je celý repertoár kapely… když už tam není smrt, tak kluka opustila holka a nebo alespoň melancholicky vzpomíná na mládí.. takové už trampské kapely jsou :-)

Členové Sekvoje si mě získali i tím, že na festivalu byli od začátku do konce. Když nebyli na jevišti, pohybovali se v hledišti, pili pěnivý mok a večer pobrukovali při kytaře v místní hospůdce, tohle je mi vždycky sympatické.

Devítka mě coby hlavní tahák večera poněkud zklamala. Je to zvláštní, protože se od loňska příliš nezměnila a loni jsem z ní byl nadšený, ale to je asi tím, že hodně záleží na náladě posluchače. Manželé Brožovi a spol jsou stálicemi na výsluní folku. Každou druhou středu v měsíci pořádají koncerty v Malostranské besedě a to je možná ten kámen úrazu. Vystoupení na nádvoří zámku pro cca pět stovek lidí by mělo být jiné, než pro padesát v malém sále. I o generaci starší bardi ze Sekvoje na podiu hopsali jako mladíci, zatímco hlavní protagonisté Devítky si posedali na připravené židle a nejprudším pohybem bylo nasazování kapodastru.. Prostě tentokrát to nebylo v porovnáním s ostatními ono… A navíc nezahráli „Dlouhej den“ na který jsem se specielně těšil, takže velké mínus.

Závěr patřil kapele Bezefšeho. Přiznám se, že tahle skupina je pro mě těžko uchopitelná. Jejich vystoupení se mi vždycky líbí, ale po skončení si nevybavím jedinou písničku. Prostě rytmus, rytmus a rytmus. Tenhle ansábl totiž dokáže publikum pořádně rozhýbat až roztancovat a to  v mrazivém večeru vůbec nebylo od věci.

Roztancované publikum se zklidnilo písničkami hranými bez ozvučení všemi vystupujícími a šlo se na kutě. Začínala deštivá noc a po ní následoval druhý a poslední den Folkové Růže 2012... Ale o něm až zítra...

 

Autor: Karel Janďourek | neděle 22.7.2012 0:13 | karma článku: 9,87 | přečteno: 1525x
  • Další články autora

Karel Janďourek

Povinná školní četba, aneb pan Kaplan by zaplakal!

Dcera dostala jako povinnou školní četbu knížku „Pan Kaplan má třídu stále rád“. Upřímně jsem zajásal, trošku jsem i si zazáviděl.

11.1.2022 v 12:05 | Karma: 29,82 | Přečteno: 1299x | Diskuse| Ostatní

Karel Janďourek

Můj boj po Covidu. Buďte opatrní, porazit jej nemusí stačit.

Nedávno jsem se rozepsal, jak jsem bojoval s Covidem. Nebylo to veselé čtení, ale na konci byl happy end. Byl jsem přesvědčen, že jsem vyhrál. Jak asi tušíte, byl to obrovský omyl.

11.3.2021 v 11:02 | Karma: 46,15 | Přečteno: 12136x | Diskuse| Ostatní

Karel Janďourek

Můj boj s Covidem

Tak mně doběhl Covid. Respektive tedy já jsem mu neutekl. Patrně jsem se nakazil v práci, jeden den večer jsem začal kašlat a vyletěla mi teplota. Druhý den ráno testy potvrdily nemilý ortel: pozitivní.

25.2.2021 v 11:06 | Karma: 46,13 | Přečteno: 12556x | Diskuse| Společnost

Karel Janďourek

Literatura v pubertě, aneb "Harry Potter na rande"...

Dcera na přelomu roku objevila Harryho Pottera! Ne tedy, že by někde potkala přímo brýlatého kouzelníka s jizvou na čele, ale po sérii filmů, které šly každý pátek v TV, vzala tuto ságu na vědomí.

16.1.2021 v 13:01 | Karma: 16,05 | Přečteno: 483x | Diskuse| Ostatní

Karel Janďourek

Dějepis v karanténě, aneb to jsem z toho playboy!

Karanténa v době koronavirové spojená s uzavřením škol s sebou nese mimo jiné i fakt, že rodiče poměrně rychle zjistí, co jejich potomstvo právě probírá ve škole.... A také jak (ne)snadno látku vstřebává.

7.5.2020 v 14:09 | Karma: 23,38 | Přečteno: 747x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 127
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1507x
Člověk velice všímavý a ještě více upovídaný

Seznam rubrik