Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nepochopené texty písní, aneb Honzlovci

Mám rád filmové zpracování Vrchlického „Noci na Karlštejně“. Nenáročný, příjemný příběh a ty písničky. Vzpomínáte na duet Miloše Kopeckého s Waldemarem Matuškou?

Začínal slovy: „Kdypak tetřevi honzlovci prohrají? Když tokají? No ano, ano, když tokají!“

Alespoň to jsem si dlouhá léta myslel. Nepřišlo mi na tom nic divného, moje dětská duše mi napověděla, že honzlovec je nějaké druhové označení tetřeva, podobně jako hlušec a nijak jsem se nad tím dále nezamýšlel. Až do doby, kdy jsem v krámě uviděl cédéčko s melodiemi z tohoto filmu. Zvědavě jsem si prohlížel názvy písniček a padla mi do oka ta s názvem: „Kdypak tetřevi hon s lovci prohrají“ …. Prodavači asi nechápali, čemu se tak dlouho směju u regálu s filmovou hudbou… :-)

Dal jsem tuhle historku k lepšímu mezi kamarády a zjistil jsem, že zdaleka nejsem sám, kdo někdy písňovému textu tak docela neporozuměl. Jedna kamarádka se přiznala, že dlouho u táboráků zpívala v písni o Zelených pláních: „čpí tam podkoní“… Autoři zvláště folkových a country textů čas od času použijí "pot koní" jako voňavé, romantické podbarvení života v přírodě – chlap zpocený po celodenní dřině ve stáji, to je asi trochu jiná káva... :-)

Jiná kamarádka zase byla celé dětství přesvědčená, že proslulá včelka Mája dokáže zařídit celosvětový mír - Karel Gott přece zpíval, že „Mája zasmíří mezi nás“ – že ten slovesný tvar není úplně košer, jí došlo až v dospělém věku... :-)

Výše uvedená nepochopení textu naštěstí nechápavce nedostávají do prekérních situací – když je zpíváte při kytaře, zpíváte ten text dobře. Že jej nechápete správně, jaksi není slyšet a do hlavy Vám nikdo nevidí. O dost hůře na tom byl chlapec, který nepochopil, že si Wabi Daněk pro jednu svou píseň vypůjčil něco ze španělštiny… a tak nadšeně zpíval o nápisu na skále: „Maso, pór s mrkví“.. To už je přeci jenom problém – i když zdaleka ne každý posluchač tuší, že autor legendární Rosy na kolejích opravdu nechtěl na skále nechat nějaký ten recept – správně nápis zněl "Pasó por aquí", což znamená něco jako „Šel jsem tudy“… To už se objevuje celkem běžně, nejenom na skalách.

Postupně jsme se dostali k fantastické schopnosti mozku doplnit si nějaká slova do míst, kterým z nějakého důvodu nerozumíme. Ovšem jsou případy, kdy i toto selhává. Já měl kdysi velký problém s písní „Devětset mil“ od kapely Rangers – marně jsem s uchem u reproduktoru neustále přetáčel problematickou pasáž, opravdu jsem nerozluštil, co „osvětlí cestu Tvojí jako had, klikatou, kde mnohý pad…“. Pokoušel jsem se tedy vymyslet něco, co by tam tak mohlo jít, ale opět bez úspěchu  – pořád mi vycházelo něco jako: Žhavíky z těchto kol… Říkal jsem si, že měl třeba autor na mysli žhavé jiskry odletující od brzdících kol - ale moc se mi to nezdálo, tak jsem tuhle píseň prostě nehrál a nezpíval. Jakmile se objevily první internetové zpěvníky, už jsem hledal, co chtěl básník říci: "Žhavých jisker chochol" - to by si vážně zpěvák zlomil jazyk! Dodneška téhle písni v duchu říkám „Textařská pomsta Mirka Řihoška“

Nepochopení textů v písních je úsměvné a vcelku bezpečné – v jiných oblastech života je to horší: jednou jsem takhle odbočoval z vedlejší na hlavní a slyšel, jak spolujezdec hlásí: „Zatím dobrý“.. Když potom doskřípaly brzdy a já si vyposlechl, co všechno si o mně řidič vozidla, které jelo po hlavní, myslí, vysvětloval mi hrůzou bledý spolujezdec, že to auto bylo tak blízko, že byl přesvědčen, že ho musím taky vidět a tak hlásit že „Za tím (myšleno, tím autem, které určitě vidím) dobrý“

Od té doby spolujezdcům nevěřím ani: "zleva tanky" - Zlatý Honzlovci… :-)

Autor: Karel Janďourek | úterý 13.9.2011 8:00 | karma článku: 26,26 | přečteno: 9526x
  • Další články autora

Karel Janďourek

Povinná školní četba, aneb pan Kaplan by zaplakal!

Dcera dostala jako povinnou školní četbu knížku „Pan Kaplan má třídu stále rád“. Upřímně jsem zajásal, trošku jsem i si zazáviděl.

11.1.2022 v 12:05 | Karma: 29,82 | Přečteno: 1299x | Diskuse| Ostatní

Karel Janďourek

Můj boj po Covidu. Buďte opatrní, porazit jej nemusí stačit.

Nedávno jsem se rozepsal, jak jsem bojoval s Covidem. Nebylo to veselé čtení, ale na konci byl happy end. Byl jsem přesvědčen, že jsem vyhrál. Jak asi tušíte, byl to obrovský omyl.

11.3.2021 v 11:02 | Karma: 46,15 | Přečteno: 12136x | Diskuse| Ostatní

Karel Janďourek

Můj boj s Covidem

Tak mně doběhl Covid. Respektive tedy já jsem mu neutekl. Patrně jsem se nakazil v práci, jeden den večer jsem začal kašlat a vyletěla mi teplota. Druhý den ráno testy potvrdily nemilý ortel: pozitivní.

25.2.2021 v 11:06 | Karma: 46,13 | Přečteno: 12556x | Diskuse| Společnost

Karel Janďourek

Literatura v pubertě, aneb "Harry Potter na rande"...

Dcera na přelomu roku objevila Harryho Pottera! Ne tedy, že by někde potkala přímo brýlatého kouzelníka s jizvou na čele, ale po sérii filmů, které šly každý pátek v TV, vzala tuto ságu na vědomí.

16.1.2021 v 13:01 | Karma: 16,05 | Přečteno: 483x | Diskuse| Ostatní

Karel Janďourek

Dějepis v karanténě, aneb to jsem z toho playboy!

Karanténa v době koronavirové spojená s uzavřením škol s sebou nese mimo jiné i fakt, že rodiče poměrně rychle zjistí, co jejich potomstvo právě probírá ve škole.... A také jak (ne)snadno látku vstřebává.

7.5.2020 v 14:09 | Karma: 23,38 | Přečteno: 747x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Soud potrestá brutální útok na dívku, bodnutá do krku skončila v pytli v lese

24. dubna 2024

Krajský soud v Plzni dnes vynese rozsudek nad devatenáctiletým Ukrajincem Viktorem Veselovským,...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda

24. dubna 2024  5:25

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

  • Počet článků 127
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1507x
Člověk velice všímavý a ještě více upovídaný

Seznam rubrik