Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nepochopené texty písní, aneb Honzlovci

Mám rád filmové zpracování Vrchlického „Noci na Karlštejně“. Nenáročný, příjemný příběh a ty písničky. Vzpomínáte na duet Miloše Kopeckého s Waldemarem Matuškou?

Začínal slovy: „Kdypak tetřevi honzlovci prohrají? Když tokají? No ano, ano, když tokají!“

Alespoň to jsem si dlouhá léta myslel. Nepřišlo mi na tom nic divného, moje dětská duše mi napověděla, že honzlovec je nějaké druhové označení tetřeva, podobně jako hlušec a nijak jsem se nad tím dále nezamýšlel. Až do doby, kdy jsem v krámě uviděl cédéčko s melodiemi z tohoto filmu. Zvědavě jsem si prohlížel názvy písniček a padla mi do oka ta s názvem: „Kdypak tetřevi hon s lovci prohrají“ …. Prodavači asi nechápali, čemu se tak dlouho směju u regálu s filmovou hudbou… :-)

Dal jsem tuhle historku k lepšímu mezi kamarády a zjistil jsem, že zdaleka nejsem sám, kdo někdy písňovému textu tak docela neporozuměl. Jedna kamarádka se přiznala, že dlouho u táboráků zpívala v písni o Zelených pláních: „čpí tam podkoní“… Autoři zvláště folkových a country textů čas od času použijí "pot koní" jako voňavé, romantické podbarvení života v přírodě – chlap zpocený po celodenní dřině ve stáji, to je asi trochu jiná káva... :-)

Jiná kamarádka zase byla celé dětství přesvědčená, že proslulá včelka Mája dokáže zařídit celosvětový mír - Karel Gott přece zpíval, že „Mája zasmíří mezi nás“ – že ten slovesný tvar není úplně košer, jí došlo až v dospělém věku... :-)

Výše uvedená nepochopení textu naštěstí nechápavce nedostávají do prekérních situací – když je zpíváte při kytaře, zpíváte ten text dobře. Že jej nechápete správně, jaksi není slyšet a do hlavy Vám nikdo nevidí. O dost hůře na tom byl chlapec, který nepochopil, že si Wabi Daněk pro jednu svou píseň vypůjčil něco ze španělštiny… a tak nadšeně zpíval o nápisu na skále: „Maso, pór s mrkví“.. To už je přeci jenom problém – i když zdaleka ne každý posluchač tuší, že autor legendární Rosy na kolejích opravdu nechtěl na skále nechat nějaký ten recept – správně nápis zněl "Pasó por aquí", což znamená něco jako „Šel jsem tudy“… To už se objevuje celkem běžně, nejenom na skalách.

Postupně jsme se dostali k fantastické schopnosti mozku doplnit si nějaká slova do míst, kterým z nějakého důvodu nerozumíme. Ovšem jsou případy, kdy i toto selhává. Já měl kdysi velký problém s písní „Devětset mil“ od kapely Rangers – marně jsem s uchem u reproduktoru neustále přetáčel problematickou pasáž, opravdu jsem nerozluštil, co „osvětlí cestu Tvojí jako had, klikatou, kde mnohý pad…“. Pokoušel jsem se tedy vymyslet něco, co by tam tak mohlo jít, ale opět bez úspěchu  – pořád mi vycházelo něco jako: Žhavíky z těchto kol… Říkal jsem si, že měl třeba autor na mysli žhavé jiskry odletující od brzdících kol - ale moc se mi to nezdálo, tak jsem tuhle píseň prostě nehrál a nezpíval. Jakmile se objevily první internetové zpěvníky, už jsem hledal, co chtěl básník říci: "Žhavých jisker chochol" - to by si vážně zpěvák zlomil jazyk! Dodneška téhle písni v duchu říkám „Textařská pomsta Mirka Řihoška“

Nepochopení textů v písních je úsměvné a vcelku bezpečné – v jiných oblastech života je to horší: jednou jsem takhle odbočoval z vedlejší na hlavní a slyšel, jak spolujezdec hlásí: „Zatím dobrý“.. Když potom doskřípaly brzdy a já si vyposlechl, co všechno si o mně řidič vozidla, které jelo po hlavní, myslí, vysvětloval mi hrůzou bledý spolujezdec, že to auto bylo tak blízko, že byl přesvědčen, že ho musím taky vidět a tak hlásit že „Za tím (myšleno, tím autem, které určitě vidím) dobrý“

Od té doby spolujezdcům nevěřím ani: "zleva tanky" - Zlatý Honzlovci… :-)

Autor: Karel Janďourek | úterý 13.9.2011 8:00 | karma článku: 26,26 | přečteno: 9595x
  • Další články autora

Karel Janďourek

Opravdu byl Jan Nezmar Trpišovskému oponentem?

V posledních týdnech se přestalo dařit mé milované Slavii a opět se jí vzdálil mistrovský titul. Hodně fanoušků se nechalo unést kritikou a jejich terčem se vedle hráčů a trenérů stal především sportovní ředitel SKS Jiří Bílek.

2.5.2024 v 14:40 | Karma: 23,17 | Přečteno: 2365x | Diskuse| Sport

Karel Janďourek

Povinná školní četba, aneb pan Kaplan by zaplakal!

Dcera dostala jako povinnou školní četbu knížku „Pan Kaplan má třídu stále rád“. Upřímně jsem zajásal, trošku jsem i si zazáviděl.

11.1.2022 v 12:05 | Karma: 29,74 | Přečteno: 1333x | Diskuse| Ostatní

Karel Janďourek

Můj boj po Covidu. Buďte opatrní, porazit jej nemusí stačit.

Nedávno jsem se rozepsal, jak jsem bojoval s Covidem. Nebylo to veselé čtení, ale na konci byl happy end. Byl jsem přesvědčen, že jsem vyhrál. Jak asi tušíte, byl to obrovský omyl.

11.3.2021 v 11:02 | Karma: 46,15 | Přečteno: 12145x | Diskuse| Ostatní

Karel Janďourek

Můj boj s Covidem

Tak mně doběhl Covid. Respektive tedy já jsem mu neutekl. Patrně jsem se nakazil v práci, jeden den večer jsem začal kašlat a vyletěla mi teplota. Druhý den ráno testy potvrdily nemilý ortel: pozitivní.

25.2.2021 v 11:06 | Karma: 46,13 | Přečteno: 12565x | Diskuse| Společnost

Karel Janďourek

Literatura v pubertě, aneb "Harry Potter na rande"...

Dcera na přelomu roku objevila Harryho Pottera! Ne tedy, že by někde potkala přímo brýlatého kouzelníka s jizvou na čele, ale po sérii filmů, které šly každý pátek v TV, vzala tuto ságu na vědomí.

16.1.2021 v 13:01 | Karma: 16,05 | Přečteno: 491x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Řekni, kde ti muži z Gazy jsou. Otazníky ohledně obětí: násobně více dětí a žen

19. května 2024

Premium V Gaze je problém, na který upozorňovala už Marlene Dietrichová. Teď si s ní notují demografové a...

Češi umějí vyrobit řadu vojenských dronů. Ale armáda o ně nestojí

19. května 2024

Premium Letecká výroba byla v České republice vždy na špičkové úrovni. Menší dopravní letouny, ultralighty,...

Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou

18. května 2024  16:55,  aktualizováno  22:06

Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...

Izraelský válečný kabinet se bortí. Ganc označil Netanjahuovy plány za fanatické

18. května 2024  20:36,  aktualizováno  21:41

Člen izraelského válečného kabinetu Benny Ganc v sobotu řekl, že jeho strana přestane podporovat...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 128
  • Celková karma 23,17
  • Průměrná čtenost 1495x
Člověk velice všímavý a ještě více upovídaný

Seznam rubrik